Miroslav Zikmund oslavil 100 let

Letos v únoru je tomu 100 let co přišel na svět jeden z našich největších cestovatelů. Miroslav Zikmund, jeden z nezapomenutelné dvojice Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka.

Miroslav Zikmund se narodil 14. února 1919. Je rodákem z Plzně a na svou Plzeň ve svých rozhovorech nedá dopustit. S Jiřím Hanzelkou se Miroslav Zikmund seznámil na vysoké škole. Spolu si naplánovali a absolvovali několik cest. První z nich byla cesta do Afriky a Jižní Ameriky, která proběhla v letech 1947 až 1950. Na svou cestu vyrazili automobilem Tatra 87.

Tatra 87 byl osobní automobil vyšší třídy, který byl vyráběný československou automobilkou Tatra. Vyráběla ho v letech 1937 až do roku 1950. Jednalo se automobil s aerodynamickým tvarem, který byl na svou dobu nadčasový. Maximální rychlost tohoto vozu byla uváděna 160 km/h. Spotřeba tohoto vozu byla díky aerodinamickému tvaru v té době revoluční, jen úctyhodných 12,5 litru na 100 kilometrů. V poválečné době byla tato cesta pro továrnu Tatra možností prezentace jejich skvělé techniky.

Na své cestě pánové Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka pořídili nespočet reportáží pro Československý rozhlas a zprostředkovali tak zážitky z cest svým spoluobčanům v bývalém Československu. Kromě rozhlasových reportáží pořídili tito cestovatelé i mnoho filmového materiálu a fotografií. Po svém návratu z první cesty se Miroslav Zikmund stačil oženit s operní pěvkyní Evou Maškovou, ale již měl v hlavě další plány na novou cestu. Tentokrát to byla cesta do Asie a Oceánie. Tuto cestu podnikla dvojice Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka vozem Tatra 805.

Tatra 805 byl lehký nákladní automobil, který též vyráběla automobilová továrna Tatra to v letech od roku 1952 až do roku 1960. Podvozek Tatry 805 navazoval na předešlé prototypy automobilů Tatra 803 a Tatra 804. Kromě armádních úprav byla Tatra 805 vyráběna i v civilních verzích jako rozvážkové vozy, zametací vozy, furgony, nebo i hasičské vozy. 

I z této cesty vzniklo mnoho materiálu jak fotografického, tak filmového. Samotná cesta začala v roce 1959 a skončila v roce 1964. Obě cesty tito cestovatelé zahajovali v Praze v Opletalově ulici u budovy Automotoklubu. Mezi výčtem knih z jejich cest jmenujme například Afrika snů a skutečnosti 1 až 3, S československou vlajkou na Kilimandžáro, Tam za řekou je Argentina, Přes Kordillery, Za lovci lebek, Mezi dvěma oceány, Jižní Amerikou, Obrácený půlměsíc, Světadíl pod Himálajem, Cejlon – ráj bez andělů, Modrý Mauritius… a přece Austrálie!, Sloni žijí do sta let, Afrika kolem Tatry, Přemožení pouště, Tamtamy času: Nová Guinea – svět, o kterém jste si mysleli, že už neexistuje, Legenda H+Z První cesta, Legenda H + Z nebo Století Miroslava Zikmunda.

Tatra 87

Své sté narozeniny oslavil Miroslav Zikmund v užším okruhu svých přátel v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně. Při této příležitosti byla odhalena za účasti zástupců České počty podoba aršíku věnovanému fenomenální cestovatelské dvojice Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky. Na tomto aršíku jsou vyobrazeny postavy obou cestovatelů, osobní automobil Tatra 87 a v pozadí a na kraji aršíku pak elementy připomínající jejich nezapomenutelné cesty. Zajímavostí tohoto aršíku je, že necelý půl rok po jeho vydání je tento aršík na oficiálním e-shopu České pošty již vyprodaný.

Aršík Století Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *