Je čas si koupit veterána!

Je vlastnictví veterána koníček nebo úvazek na celý život? Toužíte si pořídit vlastního veterána? Zajímá Vás, který hledat a koupit a který naopak ne?

V posledních letech přibývá lidí, kteří hledají zajímavé možnosti investování. Pokud je předmětem investice zároveň předmět Vašeho koníčku, není co řešit. Pořídit se dnes veterána není již nijak obtížné. V tomto oboru na Vás ovšem čeká mnoho mnohdy skrytých, občas i záludných a na první pohled neviditelných problémů a komplikací. Investicí do veterána často otevíráte svou peněženku i budoucím investicím, a to do zachování veterána v atraktivním a provozuschopném stavu. Je proto velmi důležité důkladně zvažovat své možnosti a dle toho tedy volit ideální značku, typ a zároveň i stav starého ojetého auta, nebo-li veterána.

Mezi klasiky, které jako první začínající veteránysti vyhledávají, jsou vozy vyrobené v Českolovensku. Jedná se hlavně o vozy Škoda. Ještě před nedávnem se jednalo o vozy Škoda 1000 MB nebo Škoda 100. Postupně se v perimetru začínajících sběratelů objevují i vozy Škoda 105, Škoda 120 a Škoda 130. Jejich ceny postupně šplhají, přímoúměrně s ubývající nabídkou těchto vozů. Výhodou těchto vozů je zaručeně jejich relativně vysoká dostupnost v oblasti náhradních dílů a zároveň i dostupnost odborníků (pamětníků), kteří dokáží tyto vozy opravit a dále udržovat. Jako příklad uveďme pořizovací cenu zachovalého vozu Škoda 105 z osmdesátých let minulého století, která se pohybuje okolo 50.000 Kč. Před zhruba 15 lety se ceny těchto vozů v obdobném stavu pohybovali o cca 15.000 Kč níže. Pokud si ovšem promítnete náklady na udžení stavu veterána během těchto patnácti let, zjistíme, že zhodnocování o 1.000 kč za rok není v tomto oboru tou nejefektivnější investicí. V tomto případě se tedy jedná spíše o nabytí důležitých zkušeností v oboru okolo veteránů a to zároveň s minimálním rizikem.

Pokud ovšem i přes neznalost oboru hledá investor veterána s vyšší pořizovací cenou a zároveň tedy i hodnotou (né vždy je ovšem tento poměr racionálně opodstatněný), je nutné hledat osvědčenou světovou značku. Prověřené Ferrari z osmdesátých let minulého století zakoupené od prodejců, kteří mají s těmito vozy zkušenost, lze pořídit již okolo 2.000.000 Kč. Investice do tohoto vozu se Vám v absolutní částce brzo viditelně zhodnotí. Riziko spojené s obdobnýma značkama těchto luxusních vozů však může být následná případná investice do oprav těxhto luxusních vozů, jejichž pořizovací ceny se pohybují adekvátně k pořizovací ceně vozu. V tomto případě je tedy obzvlášť důležité podle hesla “dvakrát měř a jednou řež” důkladně prostudovat a prověřit stav pořizovaného vozu.

Samostatnou kapitolou jsou investice do veteránů před renovací. Inzeráty lákající na neskutečné ceny, mnohdy označované popiskem nálezový stav, jsou pastí pro začínající veteránysty. Ač se může zdát, že pořizovací cena luxusního vozu je výhodná, a že při započítání oprav se musí veškeré investice vrátit, je nutné si uvědomit, že profese renovátorů a náhradní díly k takovým vozů se dají počítat na prstech jedné ruky. Výsledkem takové kalkulace je tedy zaručeně v reálném světě velmi často spíše prodělek. Tak jako to je v jakémkoliv jiném oboru, je mnoho povolaných, leč málo vyvolených, výsledná práce polodborníků se podepíše na snížené hodnotě veterána. I zde tedy platí to, že je lepší cestou nasbírat zkušenosti na veteránu s nižší hodnotou po renovaci provedenou odborníky, než za tyto zkušenosti draze zaplatit.

A co Vy? Považujete auto veterána za zajímavou investici?